V Česku se oficiálně používá pětistupňová klasifikační škála 1–5. Plusy a mínusy jsou jen dobrovolné rozšíření, které si školy a učitelé můžou nastavit po svém.
Podle českého školského zákona se žáci hodnotí pomocí těchto stupňů:
- 1 – výborný
- 2 – chvalitebný
- 3 – dobrý
- 4 – dostatečný
- 5 – nedostatečný
Použití pomocných znamének plus (+) a mínus (-) není součástí oficiálního hodnocení a není legislativně upraveno.
Některé školy a učitelé rozšiřují pětistupňovou škálu o pomocná znaménka (plus, mínus) pro jemnější rozlišení mezi výkony studentů. Tyto školy často uvádějí ve svých interních pravidlech, že "z motivačních důvodů lze ke známkám používat pomocná znaménka plus nebo mínus".
Použití těchto pomocných znamének je však zcela v kompetenci jednotlivé školy nebo učitele. Není to plošné pravidlo a neexistuje žádný celostátní registr převodních tabulek.
Klíčové je pochopit, že převod známek jako 2+ nebo 2- na číselné hodnoty (například 1,75 nebo 2,25) není nikde legislativně definován. Každá škola, která pomocná znaménka používá, si může stanovit vlastní pravidla.
Některé školy zveřejňují své převodní tabulky ve školním řádu nebo v "Pravidlech pro hodnocení", jiné školy tyto informace nezveřejňují vůbec. Převodní tabulky jsou tedy interní, dobrovolné a mohou se lišit mezi školami i mezi učiteli.
Pokud potřebujete znát přesný převod pro konkrétní školu, je nejlepší se informovat přímo u dané školy v jejím školním řádu nebo se zeptat učitele.
Následující tabulka ukazuje jeden z běžně používaných způsobů převodu (kroky po 0,25 bodu). Upozorňujeme však, že se nejedná o oficiální standard a vaše škola může používat jiný systém:
| Známka | Možná hodnota |
|---|---|
| 1 | 1,0 |
| 1- | 1,25 |
| 2+ | 1,75 |
| 2 | 2,0 |
| 2- | 2,25 |
| 3+ | 2,75 |
| 3 | 3,0 |
| 3- | 3,25 |
| 4+ | 3,75 |
| 4 | 4,0 |
| 4- | 4,25 |
| 5+ | 4,75 |
| 5 | 5,0 |
Tato tabulka je pouze ilustrativní. Váš učitel nebo škola může používat jiné hodnoty nebo vůbec nepřevádět známky na čísla.
V některých školách se pro hodnocení používají pouze mínusové mezistupně (1−, 2−, 3−, 4−) a pracuje se s krokem 0,5 bodu.
Následující tabulka ukazuje typický příklad půlbodové převodní tabulky, kde se k základní známce s mínusem přidává 0,5 bodu.
| Známka | Možná hodnota |
|---|---|
| 1 | 1,0 |
| 1- | 1,5 |
| 2 | 2,0 |
| 2- | 2,5 |
| 3 | 3,0 |
| 3- | 3,5 |
| 4 | 4,0 |
| 4- | 4,5 |
| 5 | 5,0 |
I půlbodový systém je jen jedním z možných přístupů. Důležité je, jaké hodnoty fakticky používá vaše škola.